Skip to content
September 27, 2025
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • VK
  • Youtube
  • Instagram

PORTAL ZA KULTURU, KNJIŽEVNOST I DRUŠTVENE TEME

Connect with Us

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • VK
  • Youtube
  • Instagram

Tags

Aforizmi Antropologija Bajke Bosna i Hercegovina Crna Gora Drugi pišu Ekologija Eseji Feljton Fotogalerija Historija Hrvatska Intervju Istaknuto Izložbe Kalendar Karikature Književna kritika Kolumne Kritike Kulturna baština Magazin Narodne umotvorine Naučni rad Nekategorisano Poezija Polemike Portreti Prevodi Projekti Promocije Proza Putopis Radio Avlija Reagovanje Rekli su... Satira Sjećanja Srbija Stari tekstovi Teme Umjetnost Vijesti Zabava Zdravlje

Categories

  • Aforizmi
  • Antologija
  • Antropologija
  • Arheologija
  • Bajke
  • Bosanska kuhinja
  • Bosna i Hercegovina
  • Crna Gora
  • Drugi pišu
  • Ekologija
  • Eseji
  • Feljton
  • Filozofija
  • Fotogalerija
  • Historija
  • Hrvatska
  • Humoreska
  • Intervju
  • Istaknuto
  • Izložba
  • Izložbe
  • Kalendar
  • Karikature
  • Književna kritika
  • Kolumne
  • Konkursi
  • Kritike
  • Kulturna baština
  • Magazin
  • Medijska pismenost
  • Narodne umotvorine
  • Naučni rad
  • Nekategorisano
  • Poezija
  • Polemike
  • Portreti
  • Prevodi
  • Projekti
  • Promocije
  • Proza
  • Putopis
  • Radio Avlija
  • Reagovanje
  • Rekli su…
  • Reportaža
  • Satira
  • Sjećanja
  • Srbija
  • Stari tekstovi
  • Tema broja
  • Teme
  • Umjetnost
  • Vijesti
  • Zabava
  • Zdravlje
  • Home
  • Vijesti
  • Poezija
  • Proza
  • Magazin
  • Kolumne
  • Intervju
  • Eseji
  • Portreti
  • Kulturna baština
  • Zdravlje
  • Ekologija
AJB uživo
  • Home
  • Magazin
  • Kako razviti kritičko mišljenje?
  • Magazin

Kako razviti kritičko mišljenje?

Redakcija January 26, 2019

Уколико се запитамо шта је то критичко мишљење и како нам оно може помоћи, тешко ћемо одговоре на ова питања добити у једној реченици.

Међутим, иако постоји много различитих одређења овог облика мишљења, сва она имају заједничке елементе, неке суштинске одлике критичког мишљења, које се односе на то да оно спада у више форме мишљења, да је структурно и функционално повезано с другим врстама мишљења (логичким, креативним, појмовним мишљењем), али и са афективно-мотивационом сфером личности. Такође, различите дефиниције овог појма се слажу око тога да се подстицањем критичког мишљења фокус са стицања знања помjера на освјешћивање когнитивних процеса током учења, што доводи до стварања стратегије мишљења и осећаја задовољства при размишљању и рјешавању проблема. Једно од занимљивих одређења критичког мишљења дао је Ричард Паул, који каже да је критичко мишљење “Умјетност анализирања и процјене сопственог мишљења са циљем да се оно побољша”.

Зашто је важно развијати критичко мишљење?

Способност критичког мишљења одувијек је била важна, али, чини се да никада није била битна као сада, у времену сталних и брзих промјена. Хиперпродукција информација, са којим се свакодневно сусрећемо, захтијева селекцију, интерпретацију и евалуацију релевантхих информација, које нису могуће без вјештине критичког мишљења. Подстицањем и примјеном критичког мишљења долази до укључености у процес сазнавања, а самим тим до отворености за промјене, успјеха у рјешавању проблема и до самопоуздања у исказивању сопствених мисли и осјећања. Развија се критичност, аутономија и рационално размишљање, док се ствара отпорност на предрасуде, преурањене закључке и судове. Такође, као предности примјене критичког мишљења у контексту образовања и наставе су и повећање аутономије у учењу, јер ученици постају самосталнији и самоуверенији, затим унапријеђење постигнућа учесника наставног процеса, јер они ученици који знају да анализирају и критикују идеје у стању су да повезују знања из различитих области и да увиде корисност знања за свакодневни живот. Исто тако, значај развоја критичког мишљења рефлектује се и у развијању тимског рада и емпатије, јер групне активности омогућавају ученицима да чују мишљење својих вршњака, умјесто да буду упућени на сопствене мисли. На тај начин уче да сарађују, а не да стварају осуде и претпоставке.

Како подстицати и развијати критичко мишљење?

Када о критичком мишљењу говоримо са становишта наставе и образовања, можемо рећи да оно представља приступ, одређену стратегију у настави и учењу, али и њен циљ. Стављањем критичког мишљења у центар наставног процеса, трансформише се улога наставника, захтијевају се другачије стратегије образовања наставног кадра, које укључују нове методе и технике наставе, као и стварање одређене педагошке климе која ће допринијети развоју критичког мишљења. Према схватању аутора Б. Влаховића, активна настава и сви њени облици имају изузетан потенцијал за развој критичког мишљења у наставном процесу. У концепту активне наставе, улога особа које управљају наставним процесом се мијења, и од доминантне прелази у улогу сарадника у учењу. На тај начин се стварају услови да ученици рјешавају проблеме, доносе различите одлуке и повезују знања и информације, чиме стичу могућност да боље разумију оно што уче.

У дијелу који предстоји можете видјети неке од техника помоћу којих се може подстицати развој критичког мишљења.

Постављајте темељна питања

Понекад је објашњење нечега врло компликовано да се потпуно изгубимо па заборавимо питање. Како бисте избјегли ово губљење, увијек се питајте основна питања попут: колико до сада знам о томе, како знам баш за то, покушавам ли то потврдити, оповргнути, критиковати или…? Није битно нити о којој се теми ради јер та питања могу упалити за све – од историје до поп културе и других ствари.

Преиспитајте властите претпоставке

Колико сте пута претпоставили нешто па се на крају испоставило или догодило нешто сасвим десето? Сигурно пуно, стога треба преиспитати и оно што претпостављамо.

Многи генијални изуми нити теорије не би настале да велики умови попут Ајнштајна или Њутна нису преиспитивали генералне и властите претпоставке. Можете претпостављати да ћете завршити факултет на вријеме, али хоће ли се то уистину догодити?

У обзир тада треба узети све оно што се може испријечити, али и оно што вам може помоћи то остварити па се треба запитати је ли то све реално, оствариво? Овисно о томе о чему критички промишљамо можемо у та питања уврстити и неке смјернице из властите културе и друго.

Будите свјесни менталних процеса који се одвијају у вашој глави

Наше мисли су чудесне, али брзина којом мислимо може бити мали проблем када говоримо о критичком промишљању. Мозак се користи “менталним пречацима” како би објаснио оно што се догађа у нашој околини, а ово је било од одличне користи нашим прецима који су ловили и борили се с великим животињама, али одмаже нама када, на примјер, размишљамо о томе за кога гласати.

Особа која критички мисли је свјесна процеса у властитом мозгу, али и предрасуда које носи у себи те знају како оне утичу на њихове “објективне” одлуке и рјешења. Самосвијест о властитом размишљању нас већ претвара у особу која критички мисли, а примјерице ако у себи носимо малу предрасуду да су Нијемци уштогљени и “строги”, тада морамо знати да ћемо поступке новог колеге с Ерасмуса мислити оцијенити као уштогљене. Баш зато требамо бити свјесни онога што носимо у себи како бисмо могли активно критички размишљати.

Запамтите мислити својом главом, али и да нико не мисли критички стално

Најбољи алат за развијање критичког мишљења је заправо властито мишљење које нема превише дотицаја с туђим мишљењима, односно њиховим утицајем на нас.

Иако не можемо побјећи од чињенице да је на наше размишљање утицали одгој, књиге, филмови, друштво и друге ствари, треба покушати промислити о стварима кроз критичку призму те одбацити све ово од прије. То је врло тешко, али се може вјежбати. На примјер, ако ћете размишљати о истосполним браковима или о хомосексуалности тада требате своје критичко мишљење, а не нешто што сте прочитали у коментару на Фејсу и слично.

У случају да се и ви слажете с нечим што сте чули, видјели или прочитали, требате развити властите аргументе зашто се слажете с наведеним тврдњама. Ово се посебно односи на студенте јер се често у својим есејима или семинарима занесу туђим тврдњама да се скроз погубе и више не знају нити шта су они заправо мислили.

Треба бити свјестан чињенице да нико стопостотно не размишља критички цијели дан него је критичко размишљање само алат којим долазимо до властитог става о некој теми о то аргументовано и промишљено.

Tags: istaknuto magazin

Continue Reading

Previous: 3. regionalni konkurs za kratku priču ”Biber”
Next: Mostaru nedostaje Alija Kebo

Related Stories

U Rožajama tragom Zaima Azemovića
  • Istaknuto
  • Magazin

U Rožajama tragom Zaima Azemovića

September 3, 2025
Dokumentarni film: Tradicija muslimana Bijelog Polja i bihorskog kraja sa akcentom na kulturnu baštinu
  • Istaknuto
  • Magazin

Dokumentarni film: Tradicija muslimana Bijelog Polja i bihorskog kraja sa akcentom na kulturnu baštinu

June 29, 2025
Običaji i tradicija muslimana Crne Gore: Kurbanski bajram
  • Magazin

Običaji i tradicija muslimana Crne Gore: Kurbanski bajram

May 1, 2025

Recent Posts

  • Mika Antić: Mi smo se suviše sretali
  • Aleksa Šantić: Ne vjeruj
  • Pero Zibac: Kad dođe čas
  • U Rožajama tragom Zaima Azemovića
  • Hana Kazazović: Je li naša ljubaznost opasna po život?

Archives

  • September 2025
  • August 2025
  • July 2025
  • June 2025
  • May 2025
  • April 2025
  • March 2025
  • February 2025
  • January 2025
  • December 2024
  • September 2024
  • August 2024
  • July 2024
  • June 2024
  • May 2024
  • April 2024
  • March 2024
  • February 2024
  • January 2024
  • December 2023
  • November 2023
  • October 2023
  • July 2023
  • June 2023
  • May 2023
  • April 2023
  • March 2023
  • February 2023
  • January 2023
  • December 2022
  • November 2022
  • October 2022
  • September 2022
  • August 2022
  • July 2022
  • June 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • October 2021
  • September 2021
  • August 2021
  • July 2021
  • June 2021
  • May 2021
  • April 2021
  • March 2021
  • February 2021
  • January 2021
  • December 2020
  • November 2020
  • October 2020
  • September 2020
  • August 2020
  • July 2020
  • June 2020
  • May 2020
  • April 2020
  • March 2020
  • February 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • July 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • February 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014
  • December 2013
  • November 2013
  • October 2013
  • September 2013
  • August 2013
  • July 2013
  • June 2013
  • May 2013
  • April 2013
  • March 2013
  • February 2013
  • January 2013
  • December 2012

Categories

  • Aforizmi
  • Antologija
  • Antropologija
  • Arheologija
  • Bajke
  • Bosanska kuhinja
  • Bosna i Hercegovina
  • Crna Gora
  • Drugi pišu
  • Ekologija
  • Eseji
  • Feljton
  • Filozofija
  • Fotogalerija
  • Historija
  • Hrvatska
  • Humoreska
  • Intervju
  • Istaknuto
  • Izložba
  • Izložbe
  • Kalendar
  • Karikature
  • Književna kritika
  • Kolumne
  • Konkursi
  • Kritike
  • Kulturna baština
  • Magazin
  • Medijska pismenost
  • Narodne umotvorine
  • Naučni rad
  • Nekategorisano
  • Poezija
  • Polemike
  • Portreti
  • Prevodi
  • Projekti
  • Promocije
  • Proza
  • Putopis
  • Radio Avlija
  • Reagovanje
  • Rekli su…
  • Reportaža
  • Satira
  • Sjećanja
  • Srbija
  • Stari tekstovi
  • Tema broja
  • Teme
  • Umjetnost
  • Vijesti
  • Zabava
  • Zdravlje

Meta

  • Register
  • Log in
  • Entries feed
  • Comments feed
  • WordPress.org

Ne zaboravite da pročitate

Mika Antić: Mi smo se suviše sretali
  • Poezija

Mika Antić: Mi smo se suviše sretali

September 13, 2025
Aleksa Šantić: Ne vjeruj
  • Poezija

Aleksa Šantić: Ne vjeruj

September 13, 2025
Pero Zibac: Kad dođe čas
  • Poezija

Pero Zibac: Kad dođe čas

September 13, 2025
U Rožajama tragom Zaima Azemovića
  • Istaknuto
  • Magazin

U Rožajama tragom Zaima Azemovića

September 3, 2025

Nedavne objave

  • Mika Antić: Mi smo se suviše sretali
  • Aleksa Šantić: Ne vjeruj
  • Pero Zibac: Kad dođe čas
  • U Rožajama tragom Zaima Azemovića
  • Hana Kazazović: Je li naša ljubaznost opasna po život?
  • Emir Pašić: ”KAZIVART” I ”ŽUBOR BIHORA” SRDAČNO POZDRAVLJENI U ROŽAJAMA
  • Said Šteta: Otac je volio kišu
  • Audio poezija Bošnjaka 40
  • Audio poezija Bošnjaka 39

Kategorije

Aforizmi Antropologija Bajke Bosna i Hercegovina Crna Gora Drugi pišu Ekologija Eseji Feljton Fotogalerija Historija Hrvatska Intervju Istaknuto Izložbe Kalendar Karikature Književna kritika Kolumne Kritike Kulturna baština Magazin Narodne umotvorine Naučni rad Nekategorisano Poezija Polemike Portreti Prevodi Projekti Promocije Proza Putopis Radio Avlija Reagovanje Rekli su... Satira Sjećanja Srbija Stari tekstovi Teme Umjetnost Vijesti Zabava Zdravlje
  • Home
  • Avlija
  • Riječ glavne urednice
  • Impressum
  • Kontakt
  • Pravila komentarisanja
  • Pišite ombudsmanu
  • Donatori
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • VK
  • Youtube
  • Instagram
Copyright © All rights reserved. | DarkNews by AF themes.