Prvi potpredsednik Vlade i ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Branko Ružić, uručio je danas u Vladi Republike Srbije Svetosavske nagrade za 2020. godinu istaknutim pojedincima i institucijama. Nagrade su dodeljene za postignute izuzetne rezultate u oblasti obrazovanja i vaspitanja, unapređivanje obrazovno-vaspitne prakse i razvoj naučnih i umetničkih dostignuća u oblasti obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji. Čestitajući dobitnicima ministar Ružić, je rekao da su današnji dobitnici dokaz da Sveti Sava živi u svima nama.
Danas Svetosavskom nagradom ukazujemo čast i zahvalnost izuzetnim učenicima, studentima, vaspitačima, učiteljima, profesorima osnovnih i srednjih škola, fakultetima, studentskim centrima koji postižu izuzetne rezultate u nastavi, učenju i u svakodnevnom radu pokazuju kreativnost, posvećenost i požrtvovanost. Temelje budućnosti naše države i društva treba da postavimo tako da obrazovanje bude državni prioritet i dostupno svima, da svakom pojedincu pruži mogućnost da uči tokom celog života i dobije priliku za svoj stalni profesionalni razvoj. Zahvaljujući pre svega trudu i umeću nastavnika, učenicima u našoj državi nije uskraćeno pravo na obrazovanje, uprkos teškim i nepredvidivim uslovima u kojima se prethodnih meseci odvijala nastava. Za takvo pregalaštvo u radu, nastavnici zavređuju veliko poštovanje i zahvalnost – učenika, učeničkih roditelja i svoje države. Jedan od vidova ispoljavanja takve zahvalnosti biće nastojanje ove države da svim nastavnicima budu omogućeni bolji i podsticajniji uslovi za njihov rad u školama“, izjavio je ministar Ružić.
On je naveo da školsku slavu Sveti Sava, ove godine slavimo u drugačijim uslovima, nego prethodnih godina, ali da to neće umanjiti osećaj zahvalnosti koje svako od nosi.
Stoga imam slobodu da pozovem sve učenike, nastavnike, roditelje, ma gde da su u svetu, da uvek imaju na umu neporecive vrednosti saznavanja i stvaranja, kao i potrebe da svako od nas pruži svoj lični puni doprinos u ime dobrobiti pojedinca i celog društva. Čvrsto verujem da će nastavnici i ubuduće imati nadahnuća i snage da ostanu na svetosavskom putu i odole svim iskušenjima svog odgovornog poziva, da će u svojim učenicima utemeljiti i uspešno razvijati ključne ljudske i civilizacijske vrednosti“, rekao je Ružić. .
U ime svih dobitnika zahvalio se Vasilije Pantelić maturant Četrnaeste beogradske gimnazije prirodno –matematičkog smera.
Ovo je jedna od najznačajnijh nagrada i predstavlja potvrdu svih naših postignuća. Ova nagrada je podsticaj na tom putu da se usavršavamo i ne pripada samo nama, kao pojedincima, nego i našim profesorima, nastavnicima, mentorima koji su nam omogućili da stignemo dovde „ rekao je učenik Pantelić, jedan od dobitnika Svetosavske nagrade.
Ministar Ružić je naveo da upravo zbog okolnosti u kojoj smo se svi našli, Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja ove godine školsku slavu Sveti Sava će obeležiti i specijalnom emisijom „Stopama Svetog Save“ koja će biti prikazana u sredu, 27. januara, u 18 časova na Drugom programu Javnog medijskog servisa Radio-televizije Srbije i pozvao prisutne da pogledaju emisiju.
СВЕТОСАВСКА НАГРАДА 2020. ГОДИНА
Светосавску награду за 2020. годину за постигнуте изузетне резултате у области образовања и васпитања, унапређивање образовно-васпитне праксе и развој научних и уметничких достигнућа у области образовања и васпитања у Републици Србији добили су:
- и 2. Наташа Адамовић и Јелена Јовановић, васпитачи у Предшколској установи „Милица Ножица“, Ваљево
За изузетно залагање у раду са децом и унапређивање квалитета васпитно-образовног рада
Награђене васпитачице заједно креирају подстицајно окружење за целовит развој деце у групи коју воде. Од стране колега, деце и родитеља уважене су као професионалци који постижу изузетне резултате у области сарадње са родитељима и локалном заједницом, а у раду са децом у области драмског стваралаштва и подстицања креативности.
- Основна школа „Иван Горан Ковачић“, Београд
За вишегодишњи допринос квалитету основног образовања и васпитања у Републици Србији
За вишегодишњи допринос квалитету основног образовања и васпитања и Републици Србији. Школа је пример изузетне праксе у одрживости циљева бројних пројеката од националног значаја (инклузивно образовање, подршка надареним ученицима, осигурање квалитета наставе, заштита од насиља, настава на даљину и други). Ову школу посебно одликују квалитетно педагошко лидерство, отвореност за иновације и тимски рад.
- Основна школа „Бошко Ђуричић“, Јагодина
За вишегодишњи допринос квалитету основног образовања и васпитања у Републици Србији
За бројне видљиве резултате у пружању подршке ученицима за постизање највиших академских постигнућа и неговање културе и традиције. Прва јагодинска школа школа позната је по активизму у локалној заједници и спремности запослених да унапређују рад школе на основу рефлексивне праксе, а све са циљем остваривања мисије постизања највишег квалитета наставе и учења за све ученике
- Основна школа „Учитељ Таса“, Ниш
За вишегодишњи допринос квалитету основног образовања и васпитања у Републици Србији
За постигнуте укупне резултате у раду са ученицима, а посебно са осетљивим групама ученика, у редовној настави и школским пројектима. Школа је активан учесник у бројним националним пројектима у оквиру којих развија васпитну улогу школе, а посебно се истиче у области примене Конвенције о правима детета, заштити од насиља и смањивању стопе осипања броја деце из редовног образовања и васпитања.
- Мр Весна Миленковић, наставник разредне наставе у Основној школи „17. октобар“, Јагодина
За постигнуте резултате у образовно-васпитном раду са ученицима
За укупну посвећеност професији учитеља путем наставног рада и сталног стручног усавршавања. За постигнуте резултате у раду са ученицима, а посебно са надареним ученицима, добија снажну подршку колега и родитеља ученика. Висок професионализам и ангажованост је показала и кроз ауторство и коауторство у научним и стручним радовима, које је представила на више научних и стручних скупова.
- Ивана Ковачевић, наставник српског језика и књижевности у Основној школи „Др Драган Херцог“, Београд
За постигнуте резултате у образовно-васпитном раду са ученицима
За укупна образовно-васпитна постигнућа у раду са ученицима, посебно са ученицима у болничким и кућним условима. Истиче се по приступу у раду којим успева да постигне високу мотивацију ученика за учење. Користи и креира најразноврсније алате за учење на даљину, које успешно адаптира за потребе ученика који напредују у отежаним условима. Добитник је низа награда за иновације у настави, а на међународном нивоу је изабрана међу првих 50 наставника за награду најбољег наставника света „Global Teacher Prize 2020“ у конкуренцији 12.000 номинација из 140 држава.
- Емилија Грубанов Мартинек, наставник разредне наставе у Основној школи „Јован Јовановић Змај“, Суботица
За постигнуте резултате у образовно-васпитном раду са ученицима
За постигнуте резултате у развоју дечјег стваралаштва, посебно у ликовној уметности и стварању подстицајне средине за учење. У стручној заједници се истиче као пример креативног и иновативног наставника, који се посебно залаже за развој социјалних компетенција својих ученика. Увек је спремна и отворена за иновирање методичког приступа у настави, за шта је добила више признања у области образовања.
- Катарина Радосављевић, наставник разредне наставе у Основној школи „Вељко Дугошевић“, Београд
За допринос квалитету националног пројекта наставе на даљину
За укупни допринос у националном пројекту за организацију наставе на даљину у тешким епидемилошким условима и осигурању квалитета часова за ученике основне школе. У оквиру националног пројекта којим су обезбеђени потребни услови за остваривање наставе на даљину, показала је изразиту пожртвованост и посвећеност у припреми и супервизији великог броја часова и у подршци наставницима.
- Василије Пантелић, матурант природно-математичког смера у Четрнаестој београдској гимназији
За изузетне резултате на међународним такмичењима
За показане изузетне резултате на међународним такмичењима из хемије, биологије, географије, екологије, који су препознати и од стране Српске академије наука и уметности, Истраживачког центра Петница и других фондација које награђују и подржавају младе таленте. Наставак његовог образовања стипендираће познати Универзитет Јејл.
- Јована Удовић, матурант Школе за музичке таленте у Ћуприји
За изузетне резултате у музичкој уметности
За постигнуте резултате у музичкој уметности, посебно на домаћим и међународним такмичењима виолиниста, почевши од 2013. године, када је била деветогодишњакиња. Носилац је више лауреата у земљи и иностранству, одржала је бројне солистичке концерте, а представник је наше земље у познатом европском оркестру младих (Пројекат ESYO).
- Јана Драговић, матурант Гимназије у Куршумлији
За изузетне резултате на међународним такмичењима
Током укупног школовања постизала је изузетне резултате у области језика, математике, информатике, природних и друштвених наука. Освајач је првог места на научно-иновативном сајму у Аризони (2020.) са истраживачким пројектом у категорији науке о понашању/технологије и носилац златне медаље на онлајн Светској иновативној олимпијади научних пројеката (2020.) у категорији технологија/информатика. У локалној заједници је позната по волонтерском раду и грађанском активизму.
- Милош Јефтић, наставник верске наставе у Техничкој школи „Миленко Веркић Неша“, Пећинци
За постигнуте резултате у образовно-васпитном раду са ученицима
За посвећеност настави и постигнуте резултате у примени савремених наставних метода и информационе технологије и подстицању ваннаставних активности ученика. Остварујући своја широка интересовања, добио је бројна признања на међународним конкурсима (иновативне методе, бизнис план, климатске промене, каријерно вођење и саветовање, уметнички пројекти и међународна сарадња). Омиљен и у свему подржан од стране колега и ученика.
- Марко Пиштало, наставник историје у Петој београдској гимназији
За постигнуте резултате у образовно-васпитном раду са ученицима
За постигнуте резултате у области наставе историје, посебно у примени иновативних приступа у раду, који имају снажан утицај на мотивацију ученика за учење. У професионалној заједници се истиче у отворености за примену бројних дигиталних алата у настави, а свој таленат и интересовања остварује и кроз сарадњу са Образовно-научним програмом РТС и издавачким кућама.
- Гимназија у Ивањици
За укупан допринос развоју образовања и васпитања у Републици Србији
За континуитет у постизању резултата у образовно-васпитном раду и ангажовање у међународним и националним развојним пројектима. У школи постоји посебна усмереност ка надареним ученицима, због чега су ученици ове школе годинама у врху по броју највиших признања, посебно из математике. У оквиру међународне сарадње наставници и ученици ове школе се ангажују на различитим пољима, посебно у ваннаставним активностима и промоцији културе, кроз различите видове размене и заједничких активности. У овој години Гимназија у Ивањици слави 100 година постојања.
- Зуботехничка школа у Београду
За укупан допринос развоју образовања и васпитања у Републици Србији
Зуботехничка школа је једина специјализована школа у Србији која образује зубне техничаре и стоматолошке сестре. У школи се остварује образовно-васпитни рад уз коришћење најсавременије наставе опреме и технологије, а од 2009. године у стоматолошкој поликлиници се пружају услуге грађанима и кроз рад ученика у дуалном образовању. За укупан квалитет рада школа је од стране спољашњих евалуатора оцењена највишом оценом. Наставници и стручни сарадници су посебно посвећени развоју ваннаставних активности којима пружају најбољи одговор на различита интересовања ученика.
- Катарина Павловић, студент молекуларне биологије, Биолошки факултет, Универзитета у Београду
За постигнуте резултате у научно-истраживачком раду
За изузетне резултате у образовању и у научно-истраживачком раду у области примене савремених информационих технологија у биомедицини. Као један од најбољих студената у својој генерацији, са истакнутим успехом је завршила курс из програмирања на Харварду, а освојила је и награду на престижној конференцији студентских пројеката IEEESTEC 2020 са радом “Жене у инжењерству”.
- Небојша Брезић, студент интегрисаних академских студија медицине, Медицински факултет, Универзитета у Београду
За постигнуте резултате у научно-истраживачком раду
За изузетне резултате током студирања – најбољи студент генерације у последње четири године са просечном оценом 10. Осим по образовним постигнућима, истиче се по широком спектру интересовања у истраживањима у водећим научним тимовима. Аутор је више научних радова и учесник на престижним конгресима и конференцијама. Од почетка пандемије, као представник Студентског парламента, активно доприноси спречавању ширења епидемије кроз бројне организоване акције.
- Стефан Ж. Петровић, студент докторских студија, Правни факултет, Универзитета у Београду
За постигнуте резултате у научно-истраживачком раду
Као најбољи студент генерације добио је и награду за најбољег студента од стране Универзитета у Београду. Учесник је у бројним научно-истраживачким пројектима Правног факултета у Београду. У 2019. године био је учесник на међународном такмичењу из области међународног арбитражног права, а 2020. године је био тренер тима Правног факултета на међународном такмичењу, који је освојио друго место, а био је и тренер тима истог факултета на националном такмичењу у симулацији суђења. Са 25 година је положио правосудни, а затим и адвокатски испит и тако је постао један је од најмлађих адвоката у Републици Србији.
- Универзитет у Приштини са привременим седиштем у Косовској Митровици
За укупан допринос развоју високог образовања у Републици Србији
За континуирану посвећеност у осигурању квалитета наставног и научно-истраживачког рада у отежаним условима. Иако је 1999. године овај универзитет након НАТО агресије био принуђен да промени седиште и да рад организује на више локација, залагањем и солидарношћу руководства, наставног особља и свих запослених, сачуван је ентузијазам за квалитетна рад са студентима. Универзитет је активан у међународним асоцијацијама универзитета, а факултети овог универзитета учествују у бројним међународним пројектима. Активности Универзитета у Приштини од непроцењивог су значаја у пружању подршке српском народу на Косову и Метохији.
- Факултет ветеринарске медицине, Универзитета у Београду
За укупан допринос развоју високог образовања у Републици Србији
За постигнуте резултате у осигурању квалитета наставног и научно-истраживачког рада у високом образовању. Кроз Стратегију обезбеђења квалитета ова установа је усмерена на примену савремене наставно-научне технологије у оквиру свих студијских програма, кроз праћење, управљање и јавност у раду. Факултет је годинама активан учесник у 30-ак научно-истраживачких пројеката, а у последње три године запослени су објавили 183 научна рада у престижним међународним часописима и 53 рада у националним часописима. У периоду пандемије запослени су активно укључени у рад националне лабораторије и других лабораторија за PCR тестирање.
- Проф. др Мирослав Марић, ванредни професор, Математички факултет, Универзитета у Београду
За укупан допринос развоју научно-истраживачког рада
За постигнуте резултате у унапређивању образовно-васпитног рада и менторске подршке са ученицима и студентима и развоју научних достигнућа. Руководилац је радне групе за образовни софтвер на Математичком факултету за развој наставних материјала за учење на даљину. Посебан значај ови материјали добијају у време пандемије и предложени су од стране ЗУОВ-а и МПНТР-а као наставни материјал за припрему завршног и пријемног испита и као онлајн ресурс за кодирање и програмирање. Аутор је универзитетског уџбеника и више од 117 научних и стручних публикација из области вештачке интелигенције, образовног софтвера, оперативних система и др.
- Проф. др Владимир Јуришић, редовни професор, Факултет медицинских наука, Универзитета у Крагујевцу
За укупан допринос развоју научно-истраживачког рада
За промоцију науке и универзитета из Србије у међународној научној заједници и за изузетан допринос у едукацији и промоцији научног рада из области базичних истраживања у онкологији и клиничкој имунологији. Предавач је на многим интернационалним конгресима из области имунских проремећаја и генских промена. Члан је уређивачког одбора у 18 најзначајнијих међународних часописа. На међународној листи биомедицинских докумената налази се на првом месту на Универзитету у Крагујевцу за научни допринос изражен кроз број радова.
- Проф. др Милован Братић, декан Факултета спорта и физичког васпитања, Универзитета у Нишу
За укупан допринос развоју високог образовања у Републици Србији
За постигнуте изузетне у осигурању квалитета и промоцији високог образовања. Његовим доласком на место декана факултет доспева на позицију између 100. и 150. места на Шангајској листи. Доследан у подршци унапређивању рада установе, кроз примену савремених достигнућа, метода и технологија у образовно-васпитном и научно-истраживачком раду. Заслужан је за акредитовање студијских програма на даљину, што је било од велике помоћи током пандемије. Добитник је Ордена за вишегодишње залагање за очување и ширење православља.
- Студентски центар Ниш
За укупан допринос развоју студентског стандарда
За вишегодишње резултате у пружању бројних услуга и заштити здравља студената и запослених на високо професионалном нивоу. У тешким епидемиолошким условима овај центар је показао изразиту пожртвованост у обезбеђивању услуга не само својим корисницима, већ и другим циљним групама у ковид центрима (здравственом особљу, болесницима), као и корисницима народних кухиња и другим угроженим лицима. У лечењу студената који су били инфицирани опасним вирусом центар је обезбедио све услове за њихов бржи опоравак.
- Студентски центар „Београд“
За укупан допринос развоју студентског стандарда
За укупне резултате у обезбеђивању квалитета услуга и побољшања стандарда у студентским домовима. Постоје бројни показатељи да ова установа води рачуна о широком спектру програмских и пројектних активности са видљивим резултатима у развоју система заштите студената и у осмишљавању и реализацији културних садржаја. У тешким епидемиолошким условима ова установа је успела да успостави ефикасан систем спречавања ширења епидемије, а кроз услуге исхране помагала је привременим ковид центрима.
- Телевизијски канал науке и уметности „BRAINZ TV“
За промоцију науке и уметности у медијском простору
За постигнуте резултате у остваривању мисије видљивости науке, културе и образовања у медијском простору Републике Србије. У оквиру својих програмских активности укључује у уређивање и реализацију ученике, студенте и младе академске грађане ради представљања резултата врхунских пројеката и научних достигнућа. Овај ТВ канал сарађује са угледним домаћим и страним научним установама, фондацијама и угледним појединцима из научне и уметничке заједнице. У широј јавности посебно су познати по емисијама „Шампиони знања“, „CV научника“ и серијал „Brainz АРТ“.
- Милован Милановић, супервизор за ученичке и студентске кредите и стипендије у Uni Credit банци
За укупни допринос развоју система кредитирања и стипендирања ученика и студената
За допринос афирмацији системске подршке ученицима и студентима путем кредита и стипендија. Кроз своје ангажовање које траје више од 30 година допринео је успостављању одрживих процедура и развоју система кредитирања и стипендирања у правцу праведности, јавности, објективности и ефикасности, са посебном пажњом на ученике и студенте из осетљивих друштвених група.
- Др сци. мед. Горан Цветановић, градоначелник Лесковца
За допринос развоју установа образовања и васпитања у Лесковцу
За пуну посвећеност и изражену одговорност у развоју образовања и васпитања у Граду Лесковцу и целом Јабланичком округу, кроз значајна инвестициона улагања за унапређивање услова рада у установама образовања и васпитања, стипендирање ученика и студената и координацију интерсекторске сарадње у обезбеђивању најбољих услова за учење и развој деце и ученика.